MEMÒRIA ANUAL 2020

Sembrar en el present per a recollir els fruits en el futur. La Fundació Trinidad Alfonso es traça com una de les principals estratègies la difusió dels valors de la Cultura de l’Esforç entre la població més jove de la Comunitat Valenciana. Per això, s’impulsen diferents iniciatives orientades a iniciar els jóvens en l’activitat esportiva i transmetre’ls els beneficis físics i personals de practicar esport.

En 2020, milers de xiquets, xiquetes i jóvens van participar en els programes i projectes de la Fundació Trinidad Alfonso i van continuar amb la pràctica esportiva, a pesar de la crisi sanitària provocada per la COVID-19.

La realitat va provocar que moltes de les iniciatives dirigides a este col·lectiu no es pogueren celebrar, com Expojove, i que unes altres, lluny de cancel·lar-se, es reinventaren perquè l’alumnat de la Comunitat Valenciana continuara fent esport, com en el cas del Dia de l’Esport, o coneixent diferents disciplines i valors olímpics, com en el cas de FER-Play Tots Olímpics, per posar-ne dos exemples.

El primer projecte que es va reinventar va ser el Dia de l’Esport que es va celebrar el passat 6 d’abril. En lloc dels patis dels centres educatius, l’activitat física s’ha traslladat enguany a les cases de les famílies. Finalment, més de 500 centres van participar en l’activitat enviant vídeos i fotos de l’alumnat practicant activitat física. Va tindre, a més, un important component solidari, ja que els centres podien optar entre rebre un pack de material esportiu valorat en 120 euros o que la Fundació Trinidad Alfonso utilitzara els diners per a fer una donació al projecte solidari “Esport Junts” de l’Associació Cooperació Internacional. Molts centres van triar la segona opció, de manera que es va aconseguir una donació de 15.000 euros.

Per la seua part, el Projecte FER Play va complir 6 edicions i també es va adaptar en esta fase final del curs. Este projecte es desenvolupa en col·laboració amb el Comité Olímpic Espanyol i es dividix en dos parts: una denominada “Herois Olímpics”, dirigida a xiquets i xiquetes de 3r de Primària (8 anys) i una altra denominada “Tots Olímpics”, dirigida a xiquets i xiquetes de 4t, 5é i 6é de primària (9, 10 i 11 anys). La Comunitat Valenciana és l’única que desenvolupa els dos programes i els xiquets i xiquetes reben la visita de dos esportistes olímpics (la jugadora d’handbol Montse Puche i el tirador d’esgrima Javier García) i d’un esportista del Projecte FER, que participa activament en la sessió. L’any 2020 va tindre lloc una reunió en la seu del COE en la qual van estar presents, a més de la Fundació Trinidad Alfonso, els representants de les comunitats autònomes en les quals es desenvolupa el programa.

A causa de la suspensió de les classes als centres, no es van poder fer totes les visites planificades, però per a continuar portant als més menuts els valors de l’esperit olímpic, Montse Puche i Javier García van gravar en vídeo les dos sessions que habitualment traslladaven als centres per a fer-los-les arribar i que les compartiren amb l’alumnat.

Un altre programa dedicat a xiquets, xiquetes i jóvens que s’ha hagut de reinventar ha sigut Esport a l’Escola + 1h d’EF. Este projecte perseguix la realització d’una hora extra d’Educació Física als centres educatius, per a la qual cosa es van utilitzar les hores de lliure disposició dels centres o la tercera hora d’Educació Física. Per a fer-ho, es va involucrar les federacions esportives, que es van encarregar de donar a conéixer els seus respectius esports als xiquets i les xiquetes de 3r i 4t de Primària. Amb la suspensió de les classes, en uns quants casos alguna sessió de les ja iniciades es van quedar per fer. En este escenari, la federació en qüestió es va encarregar de facilitar material digital als centres per a concloure les sessions. Aquelles que encara no s’havien iniciat abans de decretar-se l’estat d’alarma, però que s’havien de dur a terme abans d’acabar el curs, es van fer de manera presencial a partir del mes de setembre.

El projecte UniEsport va reunir de nou les 7 universitats de la Comunitat Valenciana amb l’objectiu de contribuir al desenvolupament de l’esport universitari en tots els seus àmbits; col·laborar per a conscienciar la societat i els esportistes sobre la importància de conciliar esport i estudis i donar visibilitat als valors de la cultura de l’esforç.

El programa de 2020 estava reforçat amb un component de suport a la internacionalització dels esportistes universitaris a través de l’impuls de la participació dels esportistes i/o equips de les universitats valencianes en campionats internacionals i el suport a la celebració de campionats internacionals en els seus propis campus durant 2020. Accions que, a causa de la situació global provocada per la COVID-19, no s’han pogut dur a terme. No obstant això, es va destinar una línia d’ajudes per a l’adquisició d’equipaments esportius per als esportistes universitaris i es van concedir els “Premis Fundació Trinidad Alfonso per a esportistes universitaris”; uns guardons específics per a esportistes amb expedients acadèmics brillants.

Finalment, també l’activitat ‘La Marató al col·le’ ha estat activa durant estos mesos adaptant-se a les diferents circumstàncies viscudes. D’una banda, durant el confinament, va promoure que els centres utilitzaren el material preparat en la web i va generar nous continguts, com l’adaptació del Joc de l’Oca al Circuit 5k Jardí del Túria, per a promoure l’activitat esportiva a casa i mantindre’s actius. A més, en les setmanes prèvies a la Marató de València es van poder desenvolupar en 32 centres educatius adaptant les activitats proposades als respectius protocols sanitaris i acostant, per sisé any consecutiu, els valors del running i els seus hàbits saludables als més menuts.

< Desplaça per a llegir >
Reprodueix vídeo

El Dia de l’Esport es va reinventar i va aconseguir que més de 180.000 jóvens participaren des de casa.

Dia de l'Esport

centres participants

jóvens

+3.000

publicacions en xarxes

FER Play

La sisena edició va arribar a més de 75 centres de la Comunitat Valenciana.

IMATGES FER PLAY

visites

centres

esportistes FER

Més d’un centenar de centres educatius va fer una hora extra d’Educació Física en 2020.

Esport a l'Escola +1h

img_EsportEscola_01
img_EsportEscola_02
img_EsportEscola_03
img_EsportEscola_04
img_EsportEscola_05
img_EsportEscola_06

ESPORT A L'ESCOLA +1H

participants

federacions

8 línies d’actuació amb les universitats i 16 premis als millors estudiants esportistes universitaris.

UniEsport

IMATGES UNIESPORT

universitats

línies d’actuació

32 centres educatius van acostar per 6é any consecutiu el món del running a l’alumnat.

La Marató al Col·le

en Twitter
a València

IMG_20200405_190728 (1)