MEMÒRIA ANUAL 2020

Un altre dels objectius més importants de la Fundació Trinidad Alfonso és aconseguir que l’esport valencià siga un referent en l’àmbit nacional i internacional. Per a això, es treballa, sobretot, a través del Projecte FER (Foment d’Esportistes amb Reptes), una iniciativa que promociona els esportistes de la Comunitat Valenciana que millor simbolitzen els valors de la Cultura de l’Esforç i els dona suport..

En 2020, la Fundació Trinidad Alfonso va posar en marxa la huitena edició del Projecte FER. L’acte de presentació del FER 2020, que inicialment anava s’havia d’haver celebrat a l’Alqueria del Basket el 7 d’abril, també es va veure afectat per la crisi sanitària de la COVID-19. No obstant això, amb l’objectiu de demostrar que #AçòNOhadePARAR, la Fundació Trinidad Alfonso va presentar el nou equip del Projecte FER de manera virtual, a través de les seues plataformes digitals i xarxes socials.

Així, des d’una pantalla, però amb la calor dels milers de seguidors, d’esportistes, d’entrenadors i de representants del món de l’esport valencià, es va donar el tret d’eixida a l’edició de 2020, que va quedar marcada per sempre per l’ajornament dels Jocs Olímpics i Paralímpics de Tòquio, posposats per a l’estiu de 2021.

El Projecte FER 2020 va tindre un pressupost d’1,2 milions d’euros destinats als 142 components d’este projecte, el major nombre de les huit edicions d’esta iniciativa, distribuïts en 77 hòmens i 65 dones. Es van mantindre les tres categories que es van implantar des de l’origen del programa: Elit, Promeses i Viver. Els 34 esportistes inclosos en la categoria Elit, tots d’alt nivell internacional, van rebre una ajuda de 18.000 euros; els 38 que formen part de Promeses, nivell que integra esportistes de primera línia nacional i que ja comencen a despuntar en competicions internacionals, van percebre 7.500 euros. Finalment, els 70 integrants de Viver, jóvens talents que ja han aconseguit èxits en les divisions inferiors, van rebre una assignació de 3.000 € per a aquells que van aconseguir resultats nacionals i internacionals, o de 2.000 € per als qui van complir el requisit només per una d’estes dos vies.

A més, gràcies al conveni amb les 7 universitats de la Comunitat Valenciana (UniEsport), la Fundació va assumir una part de les matrícules d’aquells esportistes FER que van cursar els estudis en alguna d’estes set universitats. Amb això, pretenem continuar fomentant que els esportistes compaginen la pràctica esportiva amb la seua formació acadèmica.

També, per tercer any consecutiu, el Projecte FER 2020 va mantindre l’annex de FER Entrenadors, la línia de suport a alguns dels millors tècnics de la Comunitat Valenciana. Segons el nombre d’esportistes entrenats i segons la categoria a la qual pertanguen, les ajudes per als preparadors oscil·len entre els 4.000 i els 7.500 €. En esta tercera edició, en van ser 21 els beneficiaris, huit més que l’any 2019. Així mateix, set clubs van ser distingits com a FER clubs pel nombre d’esportistes FER que tenen en les seues files. Les ajudes rebudes per estes entitats oscil·len entre 10.000 i 15.000 €.

Quan vam ser conscients de la gravetat de la crisi sanitària i de les conseqüències en l’esport, amb la cancel·lació de molts esdeveniments i competicions, vam prendre la decisió de respectar, de cara al pròxim any, les ajudes concedides en l’edició de 2020. És a dir, en 2021, la pràctica totalitat dels esportistes FER estan disfrutant de les mateixes condicions que van tindre en 2020. Alguns, fins i tot, les han millorades. A més d’esta iniciativa, amb motiu de la COVID-19 i amb l’objectiu de proporcionar als esportistes tots els recursos necessaris per a continuar els entrenaments, en van sorgir unes altres com “Llars d’Alt Rendiment”, impulsada per la mateixa Fundació Trinidad Alfonso, el Comité Olímpic Espanyol i l’entitat gestora de centres esportius GO fit. La unió d’estes tres entitats va permetre que una bona representació d’esportistes FER disposaren de més mitjans durant el període de confinament. D’una banda, van rebre materials per a entrenar millor; d’una altra, van poder tindre accés a assessorament nutricional i psicològic.

Arran d’esta proposta i dins del pla EActiVatSport, el 23 d’abril de 2020 la Fundació Trinidad Alfonso va decidir, gràcies a la motivació del seu president, doblar, pràcticament, l’ajuda als integrants del Projecte FER 2020. Juan Roig va destinar més de 800.000 euros addicionals del seu patrimoni personal per a accelerar la tornada a la normalitat dels esportistes. Esta iniciativa, denominada FER + (‘Fer més’) es va dividir en dos partides. D’una banda, es van destinar més de 700.000 euros afegits per a esportistes del Projecte FER. A esta quantitat van tindre accés els 142 esportistes de la huitena edició del projecte, que van destinar este suport econòmic finalista a dos partides molt concretes: 1) material esportiu adquirit o llogat; o 2) desplaçaments amb motiu de competicions o concentracions, i el cost de les quals assumia el mateix esportista. Amb esta nova aportació, els esportistes van disposar d’un total d’1.750.000 €, entre la quantia directa de les beques i la quantitat econòmica afegida d’este “FER +”. La segona partida del programa es va orientar als 21 integrants del programa FER Entrenadors i va ascendir a 100.000 €. Els preparadors es van poder acollir a esta iniciativa de “FER +” per a destinar les ajudes finalistes previstes a desplaçaments a concentracions o competicions, i el cost de les quals assumia el mateix preparador. Amb esta nova aportació, els entrenadors van comptar amb un total de 250.000 €, entre la quantia directa de les beques regulars i la quantitat econòmica afegida d’este “FER +”.

També en 2020, la Fundació Trinidad Alfonso i un total de 20 federacions esportives de la Comunitat Valenciana van renovar l’acord per a impulsar i desenvolupar programes de tecnificació reconeguts per la Generalitat Valenciana, i les disciplines dels quals formen part del programa dels jocs olímpics i paralímpics. El programa FER Futur pretén continuar fomentant l’esport en edats primerenques per a contribuir a convertir la Comunitat Valenciana en un nucli esportiu de referència a escala nacional. En este cas, es va posar l’accent en la formació i el desenvolupament esportiu dels jóvens amb un talent especial que competixen en les diferents disciplines olímpiques i paralímpiques en les tres províncies de la Comunitat. A mitjà i llarg termini, l’objectiu és que estos jóvens formen part finalment del Projecte FER i representen els colors de la Comunitat Valenciana en els campionats més importants, tant en jocs olímpics com en mundials, com en europeus.

En la mateixa línia i per tercer any consecutiu, la Fundació Trinidad Alfonso va reforçar el programa de tecnificació que desenvolupa la Federació de Pilota, una iniciativa que en 2020 va arribar a 165 esportistes, 130 xics i 35 xiques, amb edats compreses entre els 16 i els 22 anys. Tots practiquen les modalitats de raspall i d’escala i corda a les seus de Tecnificació de la Federació de Pilota Valenciana situades a Massalfassar, l’Eliana, Universitat Politècnica de València, la Llosa de Ranes, Piles/Bellreguard, Càrcer i Rafelbunyol (València); Vila-real (Castelló); Pedreguer i Petrer (Alacant). A més de competir en els habituals circuits de les dos modalitats de joc, els components d’este programa van participar en jornades específiques de la modalitat de frares a Castelló, i a més, de manera conjunta, en les jornades formatives celebrades a L’Alqueria del Basket amb dos figures com Soro III i Waldo, durant el mes de setembre.

Amb l’objectiu que les federacions aconseguisquen alts nivells en tecnificació, la Fundació va arribar a un acord amb la Reial Federació Espanyola de Ciclisme el mes de juny passat per a escometre diferents millores en el Centre Especialitzat d’Alt Rendiment (CEAR) de Ciclisme, situat a Benimàmet, al Velòdrom Lluís Puig. Entre les millores, es va iniciar la rehabilitació i el condicionament de la sala de material del CEAR, a més d’adquirir material específic per a l’entrenament del més alt nivell, entre el qual es trobava una motocicleta elèctrica, quatre bicicletes de competició amb vista als pròxims Jocs Olímpics de Tòquio, i l’adquisició d’una furgoneta per a traslladar el material a les competicions. Esta col·laboració se suma a la que ja es duia a terme amb la Federació de Judo i esports associats, ambdós emmarcades dins del pla d’ajudes a l’Alt Rendiment impulsat per la Fundació Trinidad Alfonso dins del paraigua de Comunitat de l’Esport.

De tots els projectes orientats a aconseguir que els esportistes valencians es convertisquen en referents a escala nacional i internacional, només se’n van poder desenvolupar dos a causa de la crisi sanitària provocada per la COVID-19: Relleu Paralímpic, l’objectiu del qual és incrementar el nombre de persones amb discapacitat que realitzen activitat física de manera regular fora de l’àmbit laboral i escolar a la Comunitat Valenciana; i el Dia Olímpic, una cita que commemora la creació del Comité Olímpic Internacional i el renaixement dels Jocs Olímpics Moderns l’any 1896, que estava previst celebrar al juny i que va haver de ser cancel·lat en l’edició de 2020.

< Desplaça per a llegir >
Reprodueix vídeo

El projecte FER va aconseguir en 2020 la xifra més alta d’esportistes: 142. A més, en 2020 van certificar el passaport a Tòquio 10 esportistes.

Projecte FER

Reprodueix vídeo

1,75M€

entrenadors

clubs

20 federacions van desenvolupar projectes de tecnificació amb els més jóvens en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

Fer Futur

IMATGES FER FUTUR

federacions

esportistes

Les modalitats de raspall i d’escala i corda són les protagonistes del programa de tecnificació de pilota valenciana.

Tecnificació Pilota

ENTREGA DIPLOMES PROGRAMA DE TECNIFICACIÓ 2020

centres de tecnificació

La incorporació del CEAR de Ciclisme va suposar continuar sumant en la reactivació de l’esport valencià i nacional.

Impuls a l’alt rendiment

IMATGES IMPULS ALT RENDIMENT