MEMÒRIA ANUAL 2020

Comunitat de l’Esport és un projecte impulsat per la Generalitat Valenciana i la Fundació Trinidad Alfonso per a convertir la Comunitat Valenciana en un referent esportiu en el territori nacional.

Per a aconseguir este objectiu, existixen tres grans eixos: una major pràctica esportiva als centres educatius, la tecnificació dels esportistes i la celebració d’esdeveniments esportius per a atraure més turisme.

És a dir, la Comunitat de l’Esport naix per a aglutinar i ordenar tot l’esport que es practica i es disfruta a la Comunitat Valenciana. Per mitjà d’esta marca, també es dona suport a les federacions i a les seleccions autonòmiques.

Un dels projectes més emblemàtics és Valencia Ciudad del Running, una iniciativa impulsada per la Fundació Trinidad Alfonso, que en 2020 va fer un pas més en la seua aposta per consolidar la ciutat com una referència internacional en el món de la carrera a peu. Per això, es va llançar un programa de suport i impuls als clubs de corredors que hi ha a València, com a model per a millorar l’estructura d’un moviment que unix milers de persones que corren.

Amb este programa, Valencia Ciudad del Running va donar suport econòmicament als clubs perquè formaren part de la Reial Federació Espanyola d’Atletisme o la seua delegació valenciana, i també perquè tingueren professionals titulats al capdavant dels grups d’entrenament, de manera que els milers de corredors que formen part del club reberen la formació correcta per part de professionals amb titulació nacional d’atletisme o títol d’entrenador de club o monitor esportiu.

Esta iniciativa també pretenia ajudar a fomentar els grups d’entrenament per a menors o dones, amb l’objectiu de reforçar la pràctica esportiva entre els més menuts i prolongar-la en l’adolescència, a més de treballar per a augmentar i equiparar la presència femenina en esta modalitat. Este primer exercici del pla per a clubs de running es va iniciar amb la presència de Redolat Team, Team 3FdC, CA Poblats Marítims i The Kenyan Urban Way, amb els seus representants: José Antonio Redolat, Marta Fernández de Castro, Cristina Martínez i Raquel Landín, respectivament.

Una altra iniciativa que va impulsar Valencia Ciudad del Running en 2020 va ser e-Global Running Day, celebrat el 3 de juny. L’esdeveniment es va adaptar a la situació de pandèmia provocada per la COVID-19 i va tindre una resposta impressionant per part dels corredors. En general, esta cita és el dia en què tots demostren la passió de córrer amb quedades o carreres per tot el planeta, però enguany s’ha vist alterat per la crisi sanitària. Per este motiu, des de Valencia Ciudad del Running es va decidir organitzar una prova no competitiva en la qual els corredors podien córrer on, quant i en l’horari que volgueren, acumulant quilòmetres de manera solidària. Els 542 participants inscrits de tot el món i la Fundació Trinidad Alfonso van aconseguir una aportació de 6.305,45 €, quantitat que va ser destinada a Creu Roja RESPON i al seu programa d’ajuda als afectats per la COVID-19.

Una altra de les línies d’actuació més consolidades en el marc de Comunitat de l’Esport és el Programa de Suport a Competicions de la Comunitat Valenciana (PAC_CV). En 2020, la Fundació Trinidad Alfonso i el Comité Olímpic Espanyol van decidir fer un pas més per a impulsar les diferents federacions esportives nacionals amb la intenció d’ajudar-les a superar de la millor manera possible els efectes de la crisi sanitària provocada per la COVID-19. A pesar de l’ajornament de nombroses competicions esportives a la Comunitat Valenciana, el PAC_CV va mantindre les ajudes econòmiques finalistes per a tranquil·litat de les federacions, que van poder buscar noves dates per a celebrar estos esdeveniments.

A causa d’esta crisi sanitària, i amb l’objectiu de reactivar el teixit productiu del món de l’esport i que cap esdeveniment important deixe de celebrar-se a la Comunitat Valenciana, la Fundació Trinidad Alfonso, encarregada de sufragar econòmicament el projecte, va decidir incloure esta iniciativa en el programa EActiVatSport i augmentar fins als 900.000 euros la inversió en el PAC CV, la qual cosa suposa pràcticament doblar el pressupost de les edicions anteriors, fixada en 500.000 euros.

També, de la mà del Comité Olímpic Espanyol, es va continuar treballant en el PAC_CV+, un projecte que es desenvolupa entre 2020 i 2024 amb l’objectiu de convertir Espanya i, en concret, la Comunitat Valenciana en un dels grans referents internacionals dels grans esdeveniments esportius.

Fins ara hi ha cinc esdeveniments que entren dins d’este programa. D’una banda, World Rugby U20 Trophy i el Preolímpic d’Handbol anaven a celebrar-se en 2020, però a causa de la pandèmia, s’han ajornat al pròxim any. Els altres tres certàmens són l’Eurobasket Femení, que se celebrarà a València durant juny de 2021, el Mundial d’Handbol Femení, que tindrà tres seus a la Comunitat Valenciana (una en cada província), el desembre de 2021, i el Mundial de Gimnàstica Rítmica, previst a València per al 2023.

Pel que fa a competicions, la Selecció Espanyola de natació va participar en el Torneig Internacional Castalia Castelló, esdeveniment homologat per la Federació Internacional de Natació per a aconseguir les mínimes olímpiques de Tòquio i que va formar part del PAC_CV preolímpic, programa d’ajudes a esdeveniments preparatoris i/o classificatòries per als Jocs Olímpics i Paralímpics de l’estiu. A Castelló de la Plana van vindre les grans figures de la natació espanyola, moltes de les quals van aconseguir passaport per a Tòquio. La competició va ser retransmesa en directe per Teledeporte.

A més dels esdeveniments esportius de caràcter nacional, la Fundació Trinidad Alfonso va continuar donant suport a les “Seleccions Comunitat de l’Esport”, l’objectiu de les quals és implantar una identitat comuna en les diferents seleccions autonòmiques, i també promoure en els esportistes valencians l’orgull de pertànyer a la Comunitat Valenciana.

Les 22 federacions esportives de la Comunitat Valenciana que es van adherir a esta iniciativa van comptar amb l’ajuda de la Fundació Trinidad Alfonso i la Generalitat Valenciana per a lluir en els equipaments els colors i la marca Comunitat de l’Esport.

Pel que fa als esdeveniments d’especial interés, València va acollir el mes de novembre l’última Copa del Món de Triatló de 2020, en distància sprint, que va reunir moltes de les figures mundials d’este esport.

Després de dos finals no aptes per a cardíacs i carregats d’emoció, les victòries van ser per al francés Vincent Luis i la britànica Beth Potter. Els primers espanyols que van arribar a la meta van ser Antonio Serrat, que va finalitzar cinqué en la prova masculina, i Anna Godoy, que va ser novena en la carrera femenina.

A més d’estes iniciatives, EActiVatSport va activar altres estratègies per a promoure la reactivació dels esdeveniments esportius a València. Un dels més rellevants va ser l’NN Valencia World Record Day, que va tindre lloc a l’octubre a l’Estadi del Túria de València. En una mateixa nit es van batre dos rècords del món. L’ugandés Joshua Cheptegei va firmar la nova millor marca mundial en 10.000 metres amb un registre 26:11:00, mentre que l’etíop Letesenbet Gidey es va convertir en la nova recordista dels 5.000 metres amb un temps de 14:06:62 i va arredonir una nit històrica d’atletisme.

L’NN Running Team, Global Sport Communication i SD Correcaminos van organitzar este esdeveniment únic en Valencia Ciudad del Running per a convertir València en l’epicentre mundial de l’atletisme.

D’altra banda, el Club de Tenis Valencia i Fundació Trinidad Alfonso van aconseguir un acord per a convertir l’entitat presidida per Juan Roig en col·laborador de la Lliga Mapfre de Tenis, que es va disputar del 17 al 19 de juliol a les instal·lacions del club valencià.

La Lliga MAPFRE de Tenis, impulsada per la Reial Federació Espanyola de Tenis (RFET), va reunir alguns dels millors tenistes nacionals, que van poder preparar la tornada al circuit ATP després de la parada per la COVID-19.

A conseqüència de la crisi sanitària, es van quedar en el camí altres iniciatives com el BBVA Open Ciudad de Valencia de tenis, el partit amistós de la selecció espanyola masculina de bàsquet que s’havia de celebrar el mes de juny amb motiu de les finestres FIBA o el retorn de la selecció espanyola d’handbol, que anava a enfrontar-se a Llíria a Eslovàquia en la segona jornada de l’EHF EURO Cup 2022. Tots van ser ajornats a 2021.

< Desplaça per a llegir >
Reprodueix vídeo

València es va consolidar com la ciutat de referència internacional en el món de la carrera a peu amb 5 rècords del món en 2020.

Valencia Ciudad del Running

Reprodueix vídeo

4 clubs

Redolat Team, Poblats Marítims, Team 3FdC i The Kenyan Urban Way

La cinquena edició s’ha reinventat i ha duplicat la inversió per a compensar les conseqüències de la COVID-19.

PAC_CV

IMATGES PAC_CV

competicions: 6 Alacant, 6 Castelló, 4 València

22 federacions van vestir les seues seleccions autonòmiques amb una identitat comuna: Comunitat de l’Esport.

Seleccions

IMATGES SELECCIONS COMUNITAT DE L'ESPORT

federacions

equipaments
tècnics i esportistes

L’NN Valencia World Record Day va convertir València en l’epicentre mundial de l’atletisme la nit del 7 d’octubre.

Esdeveniments

img_ActivateEventos_02